سالهایی که بدون آزادی گذشت
Wednesday, April 07, 2004
کلی نگر خودخواه و جزئی نگر حساس

*خیلی وقتها اختلافات بین افراد٬ ناشی از زاویه دیدشان نسبت به یک مورد مشترک ایجاد میشود.. و بی توجهی به همین موضوع گاهی حس انرجاررا در طرفین تقویت کرده و در صورت تکرار های پیاپی منجر به تصمیم گیری های عجولانه از جمله جدایی میگردد.
مثلا شحص اول بسیار فرد کلی نگری ست و اگر شکل کلی یک مورد درست باشد احساس رضایت میکند و دیگر به درون و جزئیات این موضوع نگاه نمیکند که شاید ظاهر درست باشد اما جزئیات درون ویران شده باشد و گاهی عدم توجه به جزئیات زندگی خود باعث اختلافات عمیقی در یک رابطه میگردد و همین کلی نگری بدون توجه به جزئیات در فرد دوم که جزئیات برایش مهمتر از کلیات است حساسیت ایجاد کرده و باعث میشود فرد دوم به این باور برسد که فرد اول انسانی بی توجهی است و همین بیتوجهی آغاز یک سلسله تصمیم گیری های نادرست است..
یک مثال ملموستر بزنم مثلا سالگرد ازدواج یک زوج روز 7 ماه است و مرد در این مثال کلینگر است و زن جزئی نگر .. در روز 7 ماه زن آماده به یاد آوری سالگرد ازدواجشان است در صورتی که در شب 7 شاهد این است که مرد اصلا بخاطر هم ندارد و تازه وقتی زن مطرح میکند که امروز چه روزی هست مرد با خونسردی میگه وای عزیزم تقویم از دستم خارج شده من فکر میکردم که 9 ماه است حالا که اشکالی پیش نیامده مهم اینه که ما در کنار همیم خوب حالا جشن میگیریم و تبریک میگیم در صورتی که برای زن جزئی نگر به یاد بودن آن تاریخ از جشن گرفتن و کادو گرفتن به مراتب مهمتر بوده و این عمل و بیتوجهی نسبت به جزئیات موضوع باعث کدورتهای عمیقی به مرور زمان میگردد.
از دید من باید به هر دو اهمیت داد یعنی فرد کلی نگر باید متوجه این موضوع باشد که تا جزئیات در کنار هم قرار نگیرند کلئیتی به وجود نخواهد آمد و فرد جزئی نگر هم به این موضوع توجه داشته باشد که تا یک ایده از شکل کلی یک موضوع وجود نداشته باشد جزئیاتی هم در کار نخواهند بود.

* خوب شکل قالب وبلاگ منم به یاری طراحی زیبای این دوستان تغییر کرد مرسی.